Program „Polska Bezgotówkowa” – czym jest i kto może z niego skorzystać?

Wielokrotnie wspominaliśmy o tym, że jednym z podstawowych założeniem systemu kas online będzie promowanie obrotu bezgotówkowego. Okazuje się, iż zmiany w regulacjach dotyczących urządzeń fiskalnych nie są jedyną inicjatywą, która ma zwiększyć rolę płatności elektronicznych w naszym kraju. Od początku stycznia 2018 roku funkcjonuje już program „Polska Bezgotówkowa”, nadzorowany przez fundację o takiej samej nazwie. Na czym to polega i co mogą na tym zyskać przedsiębiorcy oraz ich klienci?

Ogólne informacje o programie

„Polska Bezgotówkowa” to program, który powstał z inicjatywy wielu uczestników rynku usług płatniczych – zarówno wydawców kart, jak i agentów rozliczeniowych oraz organizacji Visa i Mastercard. Oficjalnie wystartował on 8 stycznia 2018 roku. Swój udział w jego powołaniu miały również Związek Banków Polskich oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. W największym skrócie można napisać, że program jest skierowany do małych i średnich firm, które dotychczas nie posiadały instrumentów pozwalających na akceptowanie płatności także w formie elektronicznej. „Polska Bezgotówkowa” ma ułatwić tym przedsiębiorstwom wdrożeniem pierwszych terminali płatniczych oraz zdecydowanie zmniejszyć koszty związane ze stosowaniem tych urządzeń.

Zasady uczestnictwa i korzyści dla przedsiębiorców

Tak jak wspomnieliśmy, program „Polska Bezgotówkowa” jest skierowany przede wszystkim do firm, które wcześniej nie posiadały terminali płatniczych i nie akceptowały płatności kartami. To podstawowy wymóg, stawiany przed przedsiębiorcami. Co więcej, w programie mogą wziąć udział wyłącznie te działalności gospodarcze, które posiadają maksymalnie 5 odrębnych placówek handlowych bądź usługowych. Stąd zresztą wcześniejsze stwierdzenie, że z inicjatywy „Polska Bezgotówkowa” skorzystają głównie małe i średnie firmy.

Jeżeli zaś chodzi o udogodnienia, na które mogą liczyć uczestnicy, najlepiej przytoczyć fragment komunikatu zamieszczonego na oficjalnej stronie tej inicjatywy, czyli na polskabezgotowkowa.pl: „Przedsiębiorca, który zdecyduje się przyłączyć do Programu, otrzyma wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez okres 12 miesięcy. Detalista może otrzymać maksymalnie trzy terminale, w tym jeden terminal mPOS. Dla każdego terminala okres dofinansowania jest liczony przez 12 miesięcy osobno, od momentu jego instalacji.”

Kasy online a płatności elektroniczne

Na koniec warto także przypomnieć, na czym będzie polega popularyzacja obrotu bezgotówkowego, która wiąże się z wprowadzeniem systemu fiskalizacji online. Wszystkie nowe urządzenia rejestrujące zagwarantują bowiem ustandaryzowaną współpracę z terminalami do kart płatniczych. A będzie to możliwe za sprawą ujednoliconego protokołu komunikacyjnego, który znajdzie się w każdej kasie fiskalnej online. Innymi słowy, właściciele urządzeń rejestrujących nowego typu nie będą musieli zastanawiać się nad tym, czy ich modele zapewnią współpracę z terminalami płatniczymi. Taka funkcjonalność stanie się po prostu standardem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

14 − cztery =