Kasy fiskalne on-line w 2018 – poznaj najważniejsze terminy!

Od kiedy kasy fiskalne on-line

Regulacje prawne, odnoszące się do nowego systemu fiskalizacji online, nabierają tempa. Pojawiają się kolejne szczegóły, dotyczące wprowadzenia na rynek online’owych kas rejestrujących. Jakich działań należy się spodziewać w bliskiej przyszłości, a na które będzie można jeszcze poczekać? Oto krótkie kalendarium, uwzględniające najważniejsze kwestie, związane z branżą fiskalną i rokiem 2018.

Kasy fiskalne on-line w 2018 – terminarz

  • 1 stycznia 2018 – Z tym dniem zacznie funkcjonować Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów, dotyczące nowych kryteriów oraz warunków technicznych, jakie muszą spełniać kasy rejestrujące. Akt prawny rozpoczyna proces, którego rezultatem ma być wprowadzenie systemu opartego na internetowej komunikacji urządzeń fiskalnych z serwerami Ministerstwa Finansów (konkretnie: Centralnym Repozytorium Kas – w skrócie CRK). Działanie to ma również na celu przyszłe wycofanie z użytku kas rejestrujących poprzedniej generacji, czyli modeli z papierową i elektroniczną kopią paragonów.
  • Pierwszy/drugi kwartał 2018 – W tym okresie można spodziewać się, że producenci urządzeń fiskalnych będą ubiegać się o homologacje dla nowych kas fiskalnych on-line, nadawane przez Główny Urząd Miar. Gdy urządzenia uzyskają decyzje tej instytucji, będą mogły zostać wprowadzone na rynek i wykorzystane do ewidencjonowania obrotu.
  • Drugi/trzeci kwartał 2018 – To okres, w którym najprawdopodobniej pojawią się w sprzedaży pierwsze modele online’owych kas fiskalnych, dostosowanych do nowych wymogów prawnych. Urządzenia te zapewnią internetową, automatyczną transmisję danych do CRK, standard w postaci współpracy z terminalem płatniczym, a także opcję emitowania e-paragonów.
  • Ostatni kwartał 2018 – Wtedy najpóźniej w kasy fiskalne online powinny zaopatrzyć się działalności oferujące usługi motoryzacyjne, wulkanizacyjne, a także sprzedaż benzyny silnikowej, oleju napędowego czy gazu do napędu silników spalinowych (by, zgodnie z najnowszymi ustaleniami, ewidencjonować obrót za pomocą tych urządzeń od 1 stycznia 2019).
  • Koniec roku 2018 – Ostatni moment na zakup oraz zgodne z przepisami zafiskalizowanie kasy rejestrującej z papierową kopią paragonów. Późniejsza wymiana takiego urządzenia na model tego samego typu – albo np. samej pamięci fiskalnej, która zostanie zapełniona – nie będzie możliwa.

Od kiedy kasy fiskalne on-line? Kilka faktów

Zgodnie z ustaleniami Ministra Rozwoju i Finansów, proces wdrażania nowoczesnego systemu fiskalizacji będzie miał charakter ewolucyjny, nie zaś rewolucyjny, jak wcześniej zakładano. W związku z tym, 1 stycznia 2018, czyli termin wejścia w życie wspomnianego Rozporządzenia, nie będzie oznaczał natychmiastowej konieczności zakupu kasy rejestrującej on-line czy też wymiany dotychczasowych urządzeń na nowe modele. Ten okres przejściowy może potrwać nawet do 2023 roku. Niemniej, wśród branż zawodowych znajdą się takie, które zostaną objęte obowiązkiem wcześniejszego wdrożenia kas fiskalnych on-line, a konkretnie w 2019 i 2020 roku.

Należy też wspomnieć, że urządzenia rejestrujące z kopią elektroniczną pozostaną dłużej dostępne na rynku sprzedaży. Jednak ich zakup oraz zgodna z przepisami fiskalizacja będą możliwe do końca 2022 roku.

10 przemyśleń nt. „Kasy fiskalne on-line w 2018 – poznaj najważniejsze terminy!


  1. Witam. Od dawna śledzę te stronę w związku z planowanymi zmianami. Mam takie 2 pytania, będę wdzięczny za pomoc.
    1. Prowadzę sklep internetowy, korzystam ze zwolnienia i nie mam kasy fiskalnej. Od nowego roku zwolnienie nie zostanie chyba przedłużone. Czy mam w tej sytuacji szansę dostać przed 31.12. urządzenie, które będzie spełniało warunki techniczne określone w nowych przepisach? Wszak powyżej jest napisane, że homologacje na nowe kasy mogą się pojawić dopiero w nowym roku. Zastanawiam się jak wybrnąć z tej sytuacji, będę wdzięczny za radę.
    2. Czy zmiany dotyczą wyłącznie kas fiskalnych czy drukarek fiskalnych także? Zastanawiam się nad zakupem drukarki fiskalnej, która może mi trochę ułatwić pracę w stosunku do kasy fiskalnej, ciekawi mnie tyko czy drukarki też będą objęte obowiązkiem bycia on-line. I na koniec jeszcze jedno – do drukarki można – tak samo jak do kasy – uzyskać dofinansowanie na zakup pierwszego urządzenia fiskalnego, zgadza się?

    Dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam
    Wojtek


  2. Wojtku, jeśli chodzi o zakup kasy fiskalnej dostosowanej do przyszłego systemu online, to pojawią się one dopiero po otrzymaniu homologacji, czyli według przewidywań – w 2-3 kwartale 2018. Wcześniej raczej nie będą dostępne na rynku.

    W takim przypadku pojawiają się 2 możliwości. Pierwsza to zakup urządzenia starszej generacji (z kopią papierową/elektroniczną), które będzie można stosować do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej. Druga to zakup urządzenia fiskalnego z certyfikatem Online Ready – czyli takiego modelu, który producent zobowiązuje się, po wejściu nowego Rozporządzenia, zmodernizować tak, aby spełniało aktualne kryteria i warunki techniczne.

    W projekcie rozporządzenia jest mowa ogólnie o kasach rejestrujących, przez które jednak należy rozumieć zarówno kasy fiskalne, ja i drukarki fiskalne. Omawiane zmiany będą dotyczyły wszystkich urządzeń.

    Dlatego też odliczenie za zakup pierwszego urządzenia rejestrującego dotyczy także drukarek fiskalnych.


  3. Witam.

    Przepraszam, ale czegoś nie rozumiem.
    Wg tego co jest napisane w tym artykule, to od 1 stycznia 2019 roku nie będzie można sprzedawać kas z papierową kopią, pomimo tego, że homologacja na niektóre z tych urządzeń jest ważna do 2021 roku, tak? Czyli, że co? Homologacje zostaną cofnięte, anulowane, czy zmienione? Jeśli byłaby to prawda, to dlaczego homologacje na te urządzenia nie były wydawane na okres do końca 2018 roku? Obawiam się, że jakieś zamieszanie i dezinformacja się tu rozprzestrzenia. Co na to autor artykułu?


  4. Jak wynikałoby z tego, co jest napisane w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o podatku VAT (konkretnie Art. 6), ważność potwierdzeń dla kas z kopią papierową zostanie ograniczona do 2018 roku. Dłuższy komentarz na ten temat można znaleźć tutaj: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12303053/12458689/12458690/dokument308962.pdf .
    Informacji dotyczących zakończenia sprzedaży kas dwurolkowych z końcem roku 2018 udzielał również Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług Ministerstwa Finansów, w niedawnych wywiadach prasowych.


  5. Dziękuję za odpowiedź.

    Na wstępie zapytam – nie pojawił się raczej temat przedłużenia na kolejny rok podmiotowego zwolnienia z obowiązku posiadania urządzenia rejestrującego jeśli prowadzi się sprzedaż wysyłkową i spełnia określone warunki? Zwolnienie to funkcjonowało od kilku dobrych lat. Jeśli nie, to pod koniec grudnia będę musiał coś dla siebie upolować, by mieć na czym rejestrować sprzedaż od nowego roku 😉

    Zastanawiałem się nad drukarką ELZAB D10, która jako jedyna bez dodatkowych kosztów jest automatycznie zintegrowana z moim programem księgowym. Nie jest ona niestety urządzeniem Online Ready, a jej zakup, nawet po odliczeniu 700zł, wciąż wychodzi dość drogo.

    I w tym miejscu mam pytanie dot.:„zakup urządzenia starszej generacji (z kopią papierową/elektroniczną), które będzie można stosować do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej”. Czy dopiero ten moment zapełnienia pamięci fiskalnej będzie obligował do wymiany sprzętu? (sprzedaję odzież, nie jest to żadna branża „wrażliwa”) Nigdy jako przedsiębiorca nie miałem do czynienia z urządzeniami fiskalnymi i zastanawiam się jaki w praktyce czas oznacza ten warunek – miesiące, lata? U nas ilość paragonów będzie raczej śmiesznie mała – ledwie kilkaset sztuk w skali roku. Byle sklep spożywczy realizuje zapewne więcej transakcji w jeden, dwa dni. Czy to oznacza, że urządzenie to będzie mi mogło służyć naprawdę długo?
    A może w kontekście „Należy też wspomnieć, że urządzenia rejestrujące z kopią elektroniczną pozostaną dłużej dostępne na rynku sprzedaży. Jednak ich zakup oraz zgodna z przepisami fiskalizacja będą możliwe do końca 2022 roku.” i tak postawiona jest data ostateczna – rok 2022, kiedy to po raz ostatni mogę przedstawić urządzenie do legalizacji na kolejny rok? Legalizację urządzenia trzeba robić co rok, prawda? Czyli realnie max do końca 2023 roku mógłbym korzystać z teraz zakupionego urządzenia? Chyba, że mylę pojęcia legalizacji, która odbywa się co rok oraz fiskalizacji, czyli zgłoszenia urządzenia do US jako urządzenia rejestrującego. Będę wdzięczny za pomoc 🙂 Wszak jeśli nie byłoby określonego terminu ostatecznego, kiedy to musiałbym zmienić urządzenie (a jedynie moment zapełnienia pamięci – co raczej w moim przypadku trochę potrwa), to może faktycznie warto jednak teraz trochę więcej zainwestować 😉

    I na sam koniec – dobrze też zrozumiałem, że jeśli teraz przed końcem roku zakupię kasę i zawnioskuję o zwrot max 700zł, to i tak w kolejnych latach, przechodząc na urządzenie on-line, będę mógł ponownie zawnioskować o zwrot, ale tym razem 1000zł? Generalnie kwota 1000zł ma dotyczyć urządzeń on-line, więc nawet jeśli w nowym roku ubiegałbym się o zwrot za zakup urządzenia z kopią elektroniczną, to i tak mógłbym liczyć na co najwyżej 700zł, zgadza się?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi i rozwianie wątpliwości.


  6. Nie posiadamy informacji dotyczących zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących na kolejny rok.

    W uzasadnieniu do aktualnego projektu zmian w ustawie VAT możemy przeczytać, że określone grupy podatników zostaną zobligowane do wprowadzenia kas fiskalnych online w trzech terminach w 2019-2020. Nie znamy zamierzeń ustawodawcy – dlatego też nie można jednoznacznie wykluczyć sytuacji, w której kolejne grupy zostaną do tego zobligowane w przyszłości odrębnymi przepisami.

    Koniec roku 2018 dla urządzeń z papierową kopią paragonu, a 2022 dla urządzeń z kopią elektroniczną to ostatnie terminy w których, wedle projektu przepisów, będzie można urządzenie nabyć i zafiskalizować (czyli w praktyce rozpocząć jego użytkowanie). Terminy te nie determinują możliwości zgłoszenia kasy / drukarki do obowiązkowego przeglądu technicznego.

    Odliczenie za zakup pierwszej kasy fiskalnej z papierową lub elektroniczną kopią paragonów (czyli nie kasy online) pozostaje na niezmienionym poziomie – 90% wartości urządzenia, nie więcej niż 700 zł.


  7. Dziękuję. Mam w takim razie już chyba 2 ostatnie pytania.
    1. Obecnie (tzn. w oderwaniu od planowanych właśnie zmian) nie ma w przypadku urządzeń rejestrujących obostrzeń dotyczących ich maksymalnego czasu użytkowania? A dokładniej – jeśli zakupię urządzenie, to zakładając niezmienność przepisów, mogę z niego korzystać dosłownie dopóki się nie popsuje. Inaczej niż w przypadku np. wodomierzy, gdzie często po 5 latach wymagana jest wymiana z ponowną legalizacją. Przepisy nie określają, że jakieś urządzenia rejestrujące mogą być użytkowane przez kilka lat, a potem muszą pójść w odstawkę? Czy też czasem zdarza się, że homologacja jakiegoś urządzenia wygasła i z jakiegoś powodu nie otrzymało ono jej ponownie?
    2. Będę wdzięczny mimo wszystko za odpowiedź dot. zapełnienia pamięci kasy fiskalnej. Jak dużą pamięć mają takie najprostsze urządzenia i na księgowanie ilu transakcji w praktyce to wystarcza? Chciałem się upewnić, że prawdopodobnie nie będę w stanie zapełnić tej pamięci za mojego życia przy mojej ilości transakcji paragonowych 🙂

    Dziękuję raz jeszcze za wyjaśnienia.


  8. W przypadku urządzeń z papierową lub elektroniczną kopią paragonów mowa jest o granicy w postaci zapełnienia pamięci fiskalnej. Gdy do tego dojdzie, nie będzie możliwości wymiany takiej pamięci, tylko konieczny stanie się zakup nowego urządzenia (zapewne, w takim przypadku już urządzenia online).

    Zwykle zapełnienie pamięci fiskalnej następuje po około 5-6 latach codziennej pracy. Zależy to bowiem od liczby możliwych do wystawienia fiskalnych raportów dobowych (około 1800). Jeśli jednak w danym dniu nie została zarejestrowana ani jedna sprzedaż, wydruk takiego dokumentu nie jest konieczny. Tak więc często powtarzające się tego typu sytuacje są w stanie wydłużyć czas korzystania z danego urządzenia fiskalnego.

    Z jednej strony, jeśli podatnik zakupił i zafiskalizował urządzenie oraz zaczął pracować z nim, gdy posiadało ono ważną homologację, po jej przedawnieniu przedsiębiorca mógł nadal z niej korzystać. Jednak, jak już wcześniej wspomnieliśmy, tę kwestię ma regulować nowelizacja do ustawy o VAT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj właściwą odpowiedź *